Het aantal starters neemt in Nederland neemt snel af. In januari van dit jaar
lag het aantal startende ondernemers 10 procent lager dan een jaar eerder,
zo blijkt uit cijfers
van de Kamer van Koophandel.

In de zwaar getroffen sectoren is de afname het grootst. Het aantal starters
in de industrie daalde met 34 procent. In de bouwnijverheid bedroeg de
afname zelfs 38 procent.

De barre economische omstandigheden schrikken de potentiële ondernemers af.
Dat was in het verleden ook al het geval. Na het knappen van de
internetbubbel in 2001 daalde het aantal nieuwe bedrijven drie jaar op rij.
(zie IN
BEELD: Minder starters tijdens recessie
)

Huiver
Maar misschien is de huiver van starters-in-de-dop onterecht. Juist tijdens
een recessie ontstaan sterke bedrijven.

De Amerikaanse ondernemersdenktank Kauffman Foundation deed eind vorig jaar
een onderzoek
waaruit dat blijkt. De onderzoekers analyseerden 8000 Amerikaanse bedrijven.
De oudste startte in 1831, de jongste begon in 2006. Hun conclusie: er
worden tijdens een recessie minder bedrijven gestart, maar wie het toch
aandurft heeft gemiddeld meer succes.

Dat is ook de conclusie van durfinvesteerder Amadeus Capital Partners. In een artikel
in Emerce zegt Andrea Traversone van dit Britse bedrijf dat 'uit analyse van
ons bedrijvenportfolio blijkt dat bedrijven die in economisch slechte tijd
beginnen de meeste waarde voor de aandeelhouder opleveren'.

Barre economische tijden
Het kan dus wel, een bedrijf starten tijdens de recessie. Sterker: een aantal
van de meest succesvolle bedrijven opende de deuren tijdens barre
economische tijden.

Misschien wel het mooiste voorbeeld is het Amerikaanse GE. Uitvinder Thomas
Edison opende in 1876 zijn workshop in Menlo Park waaruit uiteindelijk de
General Electric Company zou ontstaan. In dat jaar zat de VS nog middenin de
zwaarste depressie uit de geschiedenis van het land, die begon met de Great
Panic van 1873 en bijna zes jaar zou duren. Het heeft het succes van
Edison’s gloeilamp niet in de weg gestaan.

Mc Donald’s is ook zo’n succesvol Amerikaans bedrijf dat in slechte tijden
begon. Tijdens de korte recessie van 1937-1938 (dus na de Great Depression)
openden de broers Dick en Mac MacDonald hun eerste hotdogstand. In diezelfde
periode begonnen Bill Hewlett and Dave Packard – in een garage in Palo Alto
- hun elektronicabedrijf.

Deense timmerman
Ook in Europa stonden in die tijd echte entrepreneurs op. In 1932, midden in
de depressie, maakte de Deense timmerman Ole Christiansen zijn eerste houten
speelgoed. Twee jaar later gaf hij zijn bedrijf een naam: Lego.

In Duitsland waren het de broers Karl en Alfons Knauf die in 1932 de productie
van bouwmaterialen opstartten. De zakken stuc en cement van hun
familiebedrijf liggen nu in bouwmarkten overal ter wereld.

De recessie van de jaren zeventig leverde ook marktleiders op. Bill Gates’
Microsoft, bijvoorbeeld, dat in 1975 van start ging.

De Nederlandse economie beleefde in 1975 het slechtste jaar van het decennium.
Maar dat weerhield rasondernemer Jan Aalberts er niet van om Aalberts
Industries te starten. Dirk Scheringa hing in dat jaar zijn politiepet aan
de wilgen en ging verder als eigenaar van Buro Frisia, de latere DSB Bank.

Banenloze groei
De recessie van begin jaren tachtig bracht ons MTV, SUN Microsystems en
Genzyme, een van ’s werelds grootse biotechbedrijven. In Nederland startte
tijdens die recessie het optiebedrijf AOT, dat later het succesvolle
BinckBank zou overnemen.

In 1991, tijdens de armoedige periode van ‘banenloze groei’, richtten
Peter-Frans Pauwels and Pieter Geelen het softwarebedrijfje Palmtop op. Het
zou zich later gaan richten op navigatie, en na 2001 verder gaan als TomTom.
De rest is geschiedenis.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl